Gezilerimiz, Türkiye

Derebaşı virajları 1. gün Trabzon Bayburt

derebaşı virajları trabzon

Dangerous Roads listesinde dünyanın en tehlikeli yolu seçilen Derebaşı virajları, D915 Bayburt – Of yolunu bisikletle geçtik. Hem de mayıs sonunda karlar daha erimemiş, sisler her yeri sarmışken.

Rotamız Bayburt’tan başladı, Aydıntepe, Kuşmer yaylası, Soğanlı geçidi, Derebaşı virajları, Karaçam virajları, Turnalı yaylası, Karester yaylası, Uzungöl, Çaykara üzeri Trabzon’ dan dünyadaki başka tehlikeli yollara doğru devam etti.

Yolculuğumuz ramazan ayının ilk haftasına denk geldi, çok şanslıydık! (27 mayıs – 3 haziran 2017)

Derebaşı virajları I. gün-Trabzon-Bayburt yolculuğu

700binkm olarak bisiklet rotası yaparken mutlaka rotanın içine tehlikeli yollardan da serpiştiriyoruz ki heyecanımız ve tecrübemiz eksik olmasın! Derebaşı virajları bize bol aksiyon ve macera yaşattı. Cennetten bir parça olan bu bölgeyi bisikletle, yürüyerek ya da hangi yolu seçerseniz seçin mutlaka ölmeden ziyaret edin!

Trabzon’a bisikletle uçmak

onurair bisiklet taşıma

Biz dünya üzerinde sadece pedallamıyoruz, rota yapıyor, yeni yerler keşfediyor ve ürünler deniyoruz. Bu seferki ürün deneme rotamız Türkiye’nin değil dünyanın en tehlikeli yollarından, kimine göre 4. kimine göre 1. kimine göre 8. olarak listede yer alan D915 Bayburt-Of karayolundaki Derebaşı virajlarıydı. Onurair ile Trabzon’a uçtuk. Bisikletlere ağırlıktan bağımsız olarak sadece 24 tl ödedik ve havayolu ekibi çok yardımcı oldu. Biletleri 6 ay önceden ucuza almıştık. Amacımız Kaçkar’a tırmanış yapmak ve civardaki gölleri gezmekti. Son dakika plan değişikliğiyle rotamızı bisikletle Bayburt’ taki dünyanın en tehlikeli yoluna çevirdik. Yaptığımız araştırmalar yolların durumunun kötü olduğunu gösteriyordu. Ancak biz gittiğimiz her yerde zorluklar karşısında yılmıyor, gerekirse bisikletlerimizi iterek götürüyor ve amacımıza ulaşıyorduk. Fas’da eriyen karların balçık yaptığı patikaların içinden bisikletleri iterek 3000 mrlerde bütün gün yürümüştük. Fas yüksek Atlas dağlarında geçen bisiklet kısa filmimizi izleyebilirsiniz!

Bisiklet kutuları ve emanet

Yola çıkmadan önce yaptığımız plana göre Trabzon’dan Sürmene-Of-Çaykara üzeri Uzungöl’e tırmanarak Of Çaykara Bayburt D915 ‘e bağlanıp Derebaşı virajlarına varacaktık. Bisikletleri Trabzon havalimanından teslim aldık. Bisiklet kutularını bir hafta önce temasa geçtiğimiz İrem bisiklet ‘e bırakacak ve döndüğümüzde ordan alıp paketleyip dönecektik. Rotamızı yaparken bu detayları önceden planlayıp bölgedeki bisiklet grupları ve dükkanları ile görüşerek ön organizasyonu yapıyoruz. Evdeki hesap daha ilk dakikalarda çarşıya uymadı tabi. Trabzon’a indiğimizde saat 13.00‘ e geliyordu. İrem bisiklet ise rotamızın tersi yönde 11 km gerideydi, aynı yolu geri döndüğümüzde 22km yol yapmış olacak ve günü kaybedecektik. Havalimanındaki görevliler emanet var dediler. Emanetle görüşüp 70 TL’ ye anlaşarak 2 dev bisiklet kutusunu 1 haftalığına Trabzon havalimanı emanetinin deposuna bırakmış olduk. Gerçi görevli arkadaş, “Bunları emanete verip niye para ödüyorsunuz, çöpe atın dönüşte alırsınız, bunları kim ne yapsın!” dedi. 😊 Ah abicim sen bu kutuların ne kadar değerli olduğunu biliyor musun? Böyle büyük bisiklet kutularını bulmak bisikletli hayatımızın en büyük sorunsallarından biridir. Bu konuda Bike&Outdoor Selamiçeşme şubesindeki dostlarımız Veli Kaplan ve Eren Kapu’ ya çok teşekkür ederiz. Her yolculuğa çıkışımızda depolarından yeni bisiklet açarak kutularını bizimle paylaşırlar.

Ve rota ilk dakikalarda değişir…

trabzon bisiklet turu

Kutu yükümüzden kurtulurken bisikletleri monte edip, çantaları takarak havalimanından çıktık. Güneşli, pırıl pırıl bir gün bizi bekliyordu. Sahil yolundan Of’ a doğru başladık pedallamaya. İhtiyaç molası vermek için bir benzinlikte durduğumuzda bilinmeyen numaradan gelen aramayı cevapladık. Trabzon’ da yaşayan Davut Yılmaz dostumuz meğer bizi durdurmak ve rotaya müdahale etmek için bize ulaşmaya çalışıyormuş. Davut, kendisi de uzun bisiklet turcusu olup özellikle Trabzon ve civarındaki rotaları çok detaylı bilen sporcu, gezgin, gönlü büyük, harika bir insan. Bizim için bu yolculuğun en değerli kazanımıdır onun dostluğu. Bize Derebaşı virajlarının kapalı olduğunu ve Uzungöl’den çıkamayacağımızı bildirdi. Bayburt’tan başlamamız konusunda ısrar etti.

Derebaşı virajları alternatif rotalar

Meğer bir hafta önce Davut ve arkadaşları Derebaşı virajlarına bisikletle inmeye çalışmışlar ve 7-8 metrelere gelen karlar ve sisten göz gözü görmeyen virajların başında dönmeye karar vermişler. Biz hala inatla ‘olsun biz çıkarız!’ desek de karla kaplı, uçurum kenarı yollarla dolu gezi fotoğraflarını görünce çıkmayı planladığımız Derebaşı virajları rotamızı Davut’un yönlendirmeleri ile değiştirmeye karar veriyoruz. Bayburt’a kadar olan yolu tırmanırsak çok vakit kaybedeceğiz (3 gün). Bu sebeple Bayburt’a otobüsle gitmeye karar veriyoruz. Plana göre Bayburt – Soğanlı geçidi sonrası Derebaşı virajlarının başında hava çok kötü olur ise alternatif rotamız Şekersu yaylası olacak. B planı, kalınacak yerler, bakkal noktaları, mutlaka girmemiz gereken yaylalar gibi tüyoları Davut’tan detaylarıyla ediniyoruz. Davut rotamızı yaptıktan sonra sağolsun bizi çok çok iyi ağırlayarak terminale götürüp eski çalıştığı otobüs firmasından biletlerimizi aldırtıp, bisikletleri yerleştirdikten sonra ‘Ben sizi bir yerlerde yakalarım!’ dercesine el sallayarak bizi Bayburt’a uğurluyor.

trabzon havalimanı bisikletli çıkış

Trabzon-Bayburt otobüs yolculuğu

4 saat boyunca yağmur ve rüzgar eşliğinde Maçka, Hamsiköy, Zigana geçidi, Torul, Gümüşhane’den geçen otobüs yolu inanılmaz etkileyici manzaralara sahne olurken, zamana sıkışmak yerine zamanı genişletmek gerektiği gerçekliğiyle yüzleştik. Yollarda devam eden hayatlara karışabilmek, yavaşlamak ve yaşamak varken A-B noktaları ve zaman hesaplarında daralmanın verdiği hüzünle bulutların dansında kaybolduk. Bu yerleşim yerlerinin hepsinde görülmesi gereken muhteşem yerler vardı benim için. Marco buraları belki adı gibi biliyordur. Benim için çok özel bir yolculuktu.

Şirin ilimiz Bayburt

Bayburt nerde deseler yerini söyleyemezdim harita. Ancak Bayburt’ un pek çok medeniyetin geliştiği, yaşadığı, tarihi savaşlara tanıklık etmiş bir şehir olarak bilinen 5000 yıllık bir geçmişi var. Bundan daha da önemlisi 12. yüzyılda Marco Polo‘nun, 17. yüzyılda ise Evliya Çelebi‘nin rotalarında olan Bayburt’a her iki gezgin de seyahatnamelerinde yer vermiştir. Bayburt’a gecenin karanlığında, yağmurun dokunuşlarıyla varıyoruz. Couchrail ‘den iletişime geçtiğimiz bir öğrenci evinde, karşılaştığımız gezgin arkadaşlarımızla yollara yolculuk sohbetleriyle gece devam ediyor. Farklı hayatlara girmek, onlarla onları yaşamak, türkülerde buluşmak ve hayallerin dile gelişiyle her bir gencin yapmak istediklerini de sırtımıza yüklediğimiz gece, hepimizi sahurdaki yer sofrasında sadece insanlığımızla buluşturuyor.

bayburt sahur

Uyandığımız yeni günde bizleri neler bekliyor neler? Dolu fırtınasına yakalandığımız 2. günümüz çok yakında sizlerle olacak.