Gezilerimiz, Portekiz

Portekiz bisiklet turu

700binkm Portekiz bisiklet turu Lizbon

700binkm Keşifler çağına yolculuk Portekiz bisiklet turu Lizbon’dan başlayarak Atlantik okyanusu kıyısıdan ilerleyen rota ile Faro’ ya kadar devam etti.

700binkm’nin izlerinde keşifler çağına yolculuğa Portekiz’in Lizbon kentine Aralık 2015’in son haftasında uçarak başladık.  İlk kez detaylı rota çalışmaları yapmadan, hesapsızca kutuladık bisikletlerimiz Koçkar ve Kuzgun’ u. Geçmiş yolculuklarımızdan fotoğraflarla süsledik kutuları, amacımız hem yolların çekiciliğine kapılmak hem de havayolu görevlilerinin işimizi kolaylaştırmasını sağlamaktı.

700binkm Portekiz bisiklet paketleme

Hayatımızda ilk kez bu kadar rahat oldu kutuları uçağa teslim etmek. Bisikleti uçağa bindirmek için eğer okyanus aşırı uçmuyorsanız 30-40 avro civarında ödeme yapmak gerekiyor.

Şatolar köyü Sintra

700binkm Portekiz şatolar köyü Sintra

Bizim için uç noktalar çok önemli, “en”ler. Her yolculukta illa ki olmazsa olmazlarımız var. Bir günlüğüne İstanbul’un kardeşi mi abisi mi tanımlayamadığımız Lizbon’un tarihinde kaybolduk.

700binkm Portekiz Lizbon

Warmshowers (bisiklet turcularının birbirlerini evlerinde misafir ettikleri buluşma ağı) aracılığı ile bize evini açan bisikletçi çift Ana, Bruno ve köpekleri Mutthilda ile vedalaşarak Lizbon’u uyandırmadan şehrin gizeminin aklımızda güzellikleriyle yer etmesi için sessizce Şatolar köyü Sintra‘ya demir rayların melodileriyle 40 dakikalık bir yolculuk sonrası ulaştık. Büyük şehir çıkışları genelde bisiklete binmek için çok çirkin oluyor.

700binkm Portekiz Sintra Coba de Roca

Ana ve Bruno 22 kmlik Sintra yolunu trenle almamızı tavsiye ettiler. Biz tarihin parayla yaşanmadığını bilenlerdeniz. Şatoların hemen hepsi yüksek ücretliydi. Turistik oyunlara gelmeden, yolun çekiciliğiyle, tarihi yaşayarak Avrupa’nın en Batısı Coba de Roca‘ya fırtınalı bir havada inada inat 40 km/saat hızla esen rüzgâra ve yağmura karşı varmıştık.

Avrupa’nın en Batısı Coba de Roca

700binkm Portekiz Coba de Roca

Coba de Roca Avrupa’nın en batı ucu oluşundan dolayı bir çeşit milli parktı ve sadece belli saatlerde görülebiliyordu. Aynı zamanda kamp yapmak da yasaktı. Ama Avrupa’nın en batısı, Atlantik Okyanusu ve okyanusun ötesinde görmesek de varlığını hissettiğimiz Güney Amerika! Bu üçgen bizim kural tanımaz olmamıza yetti.

700binkm Portekiz Coba de Roca kamp

Lizbon’u keşfetmek

700binkm_Portekiz_Lizbon_Belem

Hani derler ya, yıldızlar, okyanus, sonsuzluk; bunları yollarda tek odalı evimiz olan çadırla birleştirerek en Batı’dan başlamak üzere kamp attık. Sabah okyanusla uyanıp Cascais üzerinden Lizbon’a dönerek Tejo Nehri boyunca Belém Kalesi ve Keşifler Anıtı ziyaretinden sonra Praça do Comércio meydanından Montijo’ya vapurla karşıya geçip Setubal‘e pedalladık.

700binkm Portekiz Setubal kamp

Setubal’in yılbaşı için süslenmiş mistik tarihi havasında sahil kıyısında bir parkta kamplayarak ertesi sabah arabalı vapur kahvaltısıyla Troia‘dan Atlantik Okyanusu kıyı turumuza başladık. Portekiz rotamız yollarda karşılaştığımız fikir aldığımız Portekizliler sayesinde oturmuştu. Okyanus kıyı şeridi boyunca Troia’dan Avrupa’nın en güney batı ucu olan Sagres’e uğrayıp, Lagos’tan trenle İspanya sınırına geçmeye karar vermiştik.

Portekiz’de yağmurlu anlar

700binkm Portekiz bisiklet turu yagmurlar

Yoldaki plansızlığı yaşıyoruz biz. Sadece olmak istediğimiz yerde bulunuyoruz. Bir başlangıç noktası seçerek yolun getirdiklerine bırakıyoruz ruhumuzu. Haritadaki plan yoldaki plana uymaz. Bizi Lizbon’da karşılayan yağmur Sintra, Cabo de Roca, Troia’da sık sık hal hatırımızı sordu çünkü seçtiğimiz mevsim kıştı. Bazen yol üzerindeki üstü kapalı otobüs durakları bazen inatlaştığımız yağmurluğumuzla “Dünyaya bir daha mı geleceğiz! Biz zaten yarın öleceğiz!” felsefesiyle dört beş saat yağmurda pedalladığımız ya da otobüs durağında yağmuru izlediğimiz anlar oldu.

Neden bisikletle Portekiz?

700binkm Portekiz bisiklet turu

Aslında Portekiz’i seçme sebebimiz kışın da ılıman bir iklime sahip olmasıydı, sıcaklığın geceleri de 10 derecenin altına düşmemesi ocak ayında neredeyse her gün serbest kamp yapabilmemizi sağladı. Ülkenin batı kıyısında ara ara turistik plajlar, campingler ve oteller mevcut ancak ocak ayı sezon dışı olduğu için her şey kapalıydı. Bu sayede sadece geçtiğimiz köylerdeki yerli halkın yaşamını ve mandalina bahçelerini deneyimledik. Portekiz’ de 2 büyük şehir (Porto ve Lizbon) dışında, genelde tarımsal bir ekonomi ve köyler var. Bu durum ülkeyi bisiklet turcuları için çok cazip kılıyor. Yollar tek yön ve emniyet şeridi yok ancak yollardan az araç geçiyor ve geçen araçlar bisikletçilere karşı çok saygılı, bekliyor, korna çalarak rahatsız etmiyorlar.

Atlantik Okyanusu kıyında yeni yıl kutlamaları

700binkm Portekiz bisiklet turu yagmurlar otobus

Ağaçlar arasında sakin, inişli çıkışlı yollarda Melides, Sines, Cercal üzerinden Vila Nova de Milfontes’e gün batımında varıyoruz. Tarih, 31 Aralık, yılbaşı gecesi. Harika bir okyanus manzarası var, Koçkar ve Kuzgun’ la birlikte Atlantik Okyanusu’nun sonsuzluğu ve hırçın dalgalarıyla kamp ocağımızda yaptığımız yemeği yiyor ve sokakları arşınlıyoruz. Gece ilerlerken çadırımızı deniz fenerinin hemen önüne okyanus dalgalarını duyacağımız noktaya kuruyoruz, havai fişekler ve kutlama sesleri arasında uykuya dalıyoruz.

Portekiz’de serbest kamp

700binkm Portekiz serbest kamp

Portekiz çok güvenli bir ülke, neredeyse her gün serbest kamp yaptık ve olumsuz hiçbir durumla karşılaşmadık. Yağmurlu günlerde bol ağaçlı yerleri tercih etmeye çalıştık. Yağmur tanelerinin çadıra dokunuşları eşliğinde uyumak bize her zaman çok keyif vermiştir.

Plansızlık özgürlüktür! Biraz araştırma yaparak kendimizi bu sefer en güneybatı ucunda bulmuştuk: Sagres, güneşin en güzel battığı yer! Dalga sörfçülerinin mekânı. Yılbaşı zamanındaydık ve bol havai fişekli, okyanuslu, rüzgarlı bir yıla merhaba demiştik. 2016’nın ilk ışıklarıyla Sagres den Lagos’a pedallayıp yapmış olduğumuz araştırma sonucu Lagos‘a Faro arasında çalışan eski bir tren olduğunu keşfettik. 6 saatlik 2 aktarmalı bir tren yolculuğundan sonra kendimize yeni sürprizler yaratma peşinde İspanya Portekiz sınırı Villa Real’de bulduk. Karşımızda Endülüs tüm gizemiyle kışkırtıcı bir şekilde bizi bekliyordu!

Portekiz izlenimleri

700binkm Portekiz 25 nisan köprüsü

Portekiz arkamızı dönüp baktığımızda Avrupa’nın sırtını döndüğü unutulmuş bir ülke. İnsanları mesafeli ve temkinli. Geçmişte Hint yolu ve pek çok kara parçasını gelişmiş denizcilik yetenekleriyle keşfeden, Asya ve Afrika’da pek çok sömürgesi olan Portekiz, Karanfil Devrimi’nden sonra kendi içine kapanmış. Aslında bizi cezbeden de bu haliydi. Bozulmamış, doğal kalmış her yer bisikletçi için cennettir bu ülke. Çam ormanları arasından ve okyanusun asiliğinde kaybolduğumuz yolculuğumuz bir nehir geçişiyle, tarihin yaşlandıramadığı Endülüs’te devam edecek…

Portekiz’de izlediğimiz rotanın detayları için rotalar bölümünü ziyaret edebilirsiniz.